Droga do WSET DIPLOMA, część III i pół

diploma-unit1-cover

Tak jak wspomniałem w poprzedniej części relacji z drogi do WSET Diploma, oprócz egzaminu z alkoholi mocnych, czekał mnie egzamin ze studium przypadku (case study) w ramach Unitu 1. Jak zatem wyglądał ten egzamin i na czym polegał? Czytajcie dalej!

Unit 1 nosi nazwę The Global Business of Alcoholic Beverages. Brzmi jak wielki worek, do którego można wszystko wrzucić? I tak właśnie jest!  Zagadnienia, które trzeba poznać, aby zaliczyć ten unit obejmują m.in. marketing alkoholi (nie tylko wina), główne kraje produkcji oraz konsumpcji, najnowsze trendy na najważniejszych rynkach, struktury handlowe, społeczeństwo a spożycie alkoholu. Unit 1 jest jedyną jednostką, której zaliczenie składa się z dwóch części: studium przypadku (A closed-book theory paper in the format of a case study) oraz rozprawki (Coursework assignment). Rozprawkę pisze się w domu na podany kilka miesięcy temat. Tej części jeszcze nie zaliczałem, więc nie wiem do końca z czym to się je. Natomiast case study jest już za mną, więc możemy spojrzeć jak ten egzamin wyglądał.

Na dokładnie 4 tygodnie przed samym egzaminem dostałem krótką notkę (brief), która miała mi pomóc przygotować się do egzaminu, dać pewne wskazówki i zorientować się, na czym mam się skupić w moich przygotowaniach. Natomiast sama notka nie podawała konkretnych pytań, zatem w ramach przygotować do egzaminu należało bardzo szeroko poznać wspomniany temat z notki, krytycznie go przeanalizować oraz znaleźć przykłady, które mogą pomóc odpowiedzieć na zadane na egzaminie pytania.

W moim przypadku brief wyglądał następująco (tutaj znajdziecie plik, który dostaliśmy przed egzaminem):

The South African wine industry

Wine production in South Africa started in the 17th century. According to the Oxford Companion to Wine, the dessert wines of Constantia “seduced 18th and 19th century Europe at a time when names such as Lafite and Romanée-Conti were still in the making”.

Since South Africa’s first democratic elections in 1994, and the subsequent dismantling of the apartheid regime, the wine industry has seen many changes in production and trade structure. These have had a profound effect on South Africa’s ability to sell wine globally.

Despite much investment, significant improvements in viticultural and winemaking techniques and technical know-how, there has not been the expected surge in quality recognition globally. Indeed, to quote one industry source – “For some key, mature export markets, South Africa is not on the map – they still think there are lions on our streets!”

Temat wydawał się dość prosty i konkretny: przemysł winiarski Południowej Afryki z uwzględnieniem historii, zmian po 1994, obecnych trendów i spojrzenia w przyszłość. Oczywiście kiedy zacząłem zgłębiać temat to okazało się, że jest to ogromny obszar do analizy, a 4 tygodnie to nie jest dużo czasu na przygotowanie (tym bardziej, że w tym samym czasie musiałem się przygotować do egzaminu z Unitu 4). Postanowiłem początkowo wszystko informacje, które znalazłem spisać w postaci mapy myśli, a na kilka dni przed egzamin zdecydowałem, które rzeczy muszę koniecznie zapamiętać (np. pytania o historię byłem pewien na 99%, więc nie mogłem pominąć najważniejszych dat), a które mają mniejszą ważność. W ten sposób na ścianie w mieszkaniu pojawiły się notatki, do których wracałem kilka razy dziennie. Tutaj znajdziecie stworzoną przeze mnie mapę myśli. Jak widać oprócz historii sięgającej XVII wieku, znalazłem informacje na temat zmian w strukturze handlu po 1994 roku, konsumpcji wina i innych alkoholi przez lokalnych mieszkańców, zmianach w uprawie winorośli i produkcji wina, ciekawych producentach, marketingu, statystykach, itp. Muszę przyznać, że cała ta praca pozwoliła mi dobrze zrozumieć rynek win z Południowej Afryki – to z pewnością był wielki plus tego egzaminu.

diploma-unit1-mindmap

A jakie pytania dostałem na egzaminie?

a)  Give an historical overview of the South African wine industry up to 1994. (25% weighting)
b)  Discuss the changes that have occurred since 1994 in respect of grape growing, trade structure and export development. (40% weighting)
c)  How successful is the South African wine industry today and what might the future hold? (35% weighting)

Na napisanie case study miałem 75 minut. Jak widać, każde z pytań ma podaną wagę, dzięki czemu wiadomo mniej więcej ile czasu należy poświęcić na którą część. I tutaj chyba popełniłem błąd, bo o na pytania A pisałem o dobre 10 minut za długo i przez to brakło trochę czasu na rozwinięcie tematów w pytaniach B i C. Trzeba pamiętać, że w ramach case study należy przedstawić fakty, wypowiedzi i opinie autorytetów (oraz skąd one pochodzą, np. w artykule z 2007 umieszczonym na portalu Purple Pages Jancis Robinson pisze… ), statysyki, a także własną opinię. W tym przypadku pytanie C pytało o możliwą przyszłość win z Południowej Afryki. Nie ma tutaj dobrej lub złej odpowiedzi, ważne jest jednak, aby swoją opinię poprzeć faktami i znajomością trendów.

Oto dwa inne case study z poprzednich egzaminów:

Brief 1:

Has the bubble burst for Cava?

Today there are 35,500 hectares of vineyard registered for the production of Cava, the vast majority being in Catalunya. Over the years the Cava industry has been active with innovations in the vineyard and cellar.

Cava exports grew strongly between 1980 and 2010. In many markets Cava came to hold a dominant position in the non Champagne sparkling wine sector. However, the meteoric rise in Prosecco sales in markets such as the USA and UK has exposed weaknesses in the Cava proposition. For instance, a large amount of Cava is heavily discounted and sold at bargain basement prices.

The Cava industry has been aware of the threat to its export sales and its image. A lot of soul- searching has gone on. There has been the well-publicised decision  some producers to leave, or not join, the Denominación de Origen Cava, and there is scepticism surrounding the new designation Cava de Paraje Calificado.

Pytania 1:

a) Outline the key factors in the vineyard and cellar that distinguish Cava from the world’s other traditional method sparkling wines. (15% weighting)

b) Account for the rapid growth in export sales of Cava between 1980 and 2010. (20% weighting)

c) Explain why Cava has come under pressure in several of its main export markets in recent years. (30% weighting)

d) Discuss the initiatives in production and marketing that have been taken to raise the quality profile of Cava. (35% weighting)

Brief 2:

Alcohol and social responsibility

It is accepted that the excessive consumption of alcohol is damaging to individuals and society. Many governments feel it is appropriate to legislate and issue guidelines in this area and do so in different ways.

The drinks industry must comply with applicable legislation, but also has a vested interest in promoting the consumption of alcohol. Some might say that a tension exists here between ‘doing the right thing’ and the pursuit of profit. Indeed, it could be argued that the drinks industry – via organisations such as Drinkaware in the UK, Wine in Moderation in the EU, The Wine Institute in California and DrinkWise in Australia – has consciously embraced the concept of social responsibility as a way of preserving its autonomy through self-regulation and minimising government intervention.

There are ethical, social and public health arguments as to whether alcohol consumption should be regulated and, if so, to what extent and by whom.

Pytania 2:

a)  Why do governments seek to regulate alcohol consumption and/or promote sensible drinking? What methods do they use? (30% weighting)

b)  What steps has the drinks industry taken to embrace social responsibility? What are their motives for doing this? (50% weighting)

c)  In your opinion, should alcohol consumption be controlled? With whom does any responsibility lie? (20% weighting)

Muszę przyznać, że mimo początkowej niepewności związanej z tym egzaminem, koniec końców byłem z niego zadowolony. Zmusił mnie do zgłębienia tematu, o którym wcześniej nie miałem większego pojęcia. Musiałem przy tym sięgnąć do różnych źródeł, zrozumieć rynek, trendy, wpływy oraz wyrobić sobie własne opinie. Jak na Diplomę przystało, nie było łatwo, ale proces przygotowania dał mi sporo przyjemności i satysfakcji! 😃

You Might Also Like

  • http://zdegustowany.com/ Sebastian Zdegustowany Bazylak

    Po raz kolejny chapeau z łba. BTW – jakiego softu używasz do robienia mapy myśli?

    • Jakub Jurkiewicz

      Dzięki! 🙂 Zobaczymy, czy na cokolwiek te moje starania się przydały, haha.
      Do map myśli używam MindNode Pro. Super aplikacja, ale przy dużych mapach zaczyna się gubić 😉