Droga do WSET Diploma, część I

Jak dobrze wiecie blog został ostatnio zaparkowany, aby zrobić miejsce na naukę do WSET Diploma. W międzyczasie sporo osób napisało do mnie, że kibicują (ogromna dzięki!) i że są ciekawi jak wyglądają przygotowania i same egzaminy. Jako, że w poprzednim tygodniu dostałem wyniki pierwszego egzaminu, to postanowiłem podzielić się z Wami wrażeniami.

Materiał do Diplomy podzielony jest na sześć jednostek. Jeśli myślicie, że na pierwszy ogień idzie Unit 1 (będę tu przeplatał nazwy polskie z angielskimi, bo cały materiał jest po angielsku i będzie łatwiej) to jesteście w błędzie, zresztą tak samo jak i ja bylem. Cały cyrk zaczyna się od Unitu 2, który obejmuje materiał z viticulture i vinification, czyli od momentu wyboru miejsca na nową winnicę, przez sadzenie winorośli, po fermentacje i butelkowanie. I faktycznie ma to sens, że ten materiał jest przerabiany jako pierwszy, gdyż we wszystkich kolejnych jednostkach przydają się informację z uprawy winorośli i z procesów produkcji wina. Unit 2 ma też tę zaletę, że cały materiał wymagany na egzaminie zawarty jest w jednym podręczniku, który dostajemy z całym pakietem na rozpoczęcie kursu. Podczas gdy w przypadku pozostałych egzaminów materiały trzeba samemu zbierać z polecanych książek, stron internetowych i magazynów branżowych.

diploma-unit2-podrecznik1

diploma-unit2-podrecznik2

Sam materiał był dla mnie dość trudny, bo tak jak kojarzyłem podstawowe fakty dotyczące klimatu, wybranych szczepów, czy też starzenia wina w beczkach, to jednak materiał wymagany na Diplomie jest ogromny i wielu miejscach były to dla mnie zupełnie nowe obszary. Dla przykładu rodzaje, nazwy i charakterystyki amerykańskich podkładek (rootstocks), choroby winorośli, ich objawy i sposoby zwalczania, nazwy substancji chemicznych wytwarzanych podczas fermentacji, itp. Generalnie mocna powtórka z chemii i biologii z liceum, z dodatkowym tłumaczeniem wszystkiego z angielskiego. Oczywiście nie wszystko było łatwe do zrozumienia z podręcznika, więc sporo pomogły filmy na youtubie, a w szczególności cała seria Grape Video, która w detalach  i na przykładach oprowadza po tajnikach viticulture. Z pomocą przyszły też dwie książki: Viticulture – An Introduction to Commercial Grape Growing for Wine Production oraz Understanding Wine Technology: The Science of Wine Explained. Obie przeznaczone są dla studentów Diplomy i programu Master of Wine, więc jeśli chcecie się zorientować jaki materiał jest wymagany do zdania Unitu 2, to zajrzyjcie do tych pozycji.

diploma-unit2-ksiazki

Unit 2 różni się od pozostałych jednostek również egzaminem. Jest to jedyny moment, kiedy mamy do czynienia z testem jednokrotnego wyboru. Egzaminy z Unitów 3-6 to część degustacyjne oraz krótkie odpowiedzi pisemne, a Unit 1 to esej do napisania (a nawet dwa, jeden w warunkach domowych, a drugi w warunkach egzaminacyjnych).  Część pytań jest prosta i oczywista, jednak spora część jest podchwytliwa, a inna część zahacza o drobne szczegóły, które na pierwszy rzut oka wydają się nieistotne. Jeśli jesteście ciekawi jak wygląda taki egzamin to spróbujcie rozwiązać ten test (hasło to „unit2”).

A oto kilka przykładowych pytań:

  1. Which pre-fermentation clarification method is considered particularly suited to aromatic varieties?
    Select one:
    a. Cold settling
    b. Flotation
    c. Diatomaceous earth filtration
    d. Centrifugation
  2. What is the advantage of using pectolytic enzymes in wine making?
    Select one:
    a. They convert malic acid into lactic acid.
    b. They lower the levels of tannins extracted.
    c. They help extract more clear juice from the grape flesh.
    d. They inhibit the development of microoragnisms.
  3. The herbaceous phase refers to which part of the vine’s lifecycle?
    Select one:
    a. The growth of the shoots from budburst to flowering
    b. The green growth from flowering to véraison
    c. The formation of the berry until véraison
    d. Post-harvest growth until the first frosts
  4. Which of the following would be most suitable to apply to weed free soils to control weed development
    Select one:
    a. Contact herbicides
    b. Pre-emergence herbicides
    c. Systemic herbicides
    d. No suitable herbicides exist
  5. How might levels of volatile acidity be measured in a wine prior to bottling?
    Select one:
    a. Heating to 80ºC for six hours.
    b. Using a flame atomic absoption spectrophotometer
    c. Using a hydrometer
    d. By enzymatic assay
  6. What is a particular problem of rotofermenters?
    Select one:
    a. Difficulty controlling pumping over.
    b. Difficulty controlling fermentation temperature.
    c. Only suitable for inexpensive, bulk wines.
    d. Over-extraction of pigment
  7. Which of the following will NOT improve soil structure?
    Select one:
    a. Capping the soil
    b. Adding organic matter
    c. Cultivating the soil
    d. Encouraging the biodiversity of the soil
  8. What determines the size of shoots?
    Select one:
    a. Winter pruning
    b. High disease levels
    c. Trimming the vines in summer
    d. The trellis design
  9. What is the most common type of cutting used in commercial vine propagation?
    Select one:
    a. Leaf cutting
    b. Root cuttings
    c. Soft wood cutting
    d. Hardwood cuttings
  10. How is Pierce’s disease spread in vines?
    Select one:
    a. Through pruning wounds by equipment that carries the disease
    b. Germinates and spreads with rainfall or stagnant water
    c. Glassy winged sharpshooter
    d. From infected rootstocks that are not certified
  11. Which of the following forests grow oak that is more tannic and looser grained?
    Select one:
    a. Limousin
    b. Tronçais
    c. Allier
    d. Vosges
  12. Which trellis system does NOT have a divided canopy?
    Select one:
    a. Vertical shoot positioning (VSP)
    b. Scott-Henry
    c. Geneva double curtain (GDC)
    d. Lyre system

Ja przed przystąpieniem do nauki nie byłem w stanie odpowiedzieć chyba na żadne z powyższych pytań. Jednak jakieś 3 miesiące nauki po kilka godzin w tygodniu pozwoliły mi zdać egzamin bez większych problemów. A co ważniejsze gdy w tej chwili przygotowuję się do egzaminu z Unitu 6 (wina wzmacniane), to informacje z uprawy winorośli i metod produkcji są bardzo przydatne do zrozumienia jak powstają Porto, Sherry, Madeira i VDN.

A Wam jak się podobają te pytania? Znacie odpowiedzi?

Kolejny egzamin czeka mnie już w listopadzie. Dam znać jak poszło i jak wyglądały same przygotowania 🙂

You Might Also Like